Nieuws
Transmuraal Incidenten Melden via kwaliteitsportaal
Vanaf nu is het mogelijk om meldingen over transmurale zorg tussen de huisartsen in de regio en Tergooi MC te doen in ons eigen kwaliteitsportaal (Zenya). Het doel van de procedure Transmuraal Incidenten Melden (TIM) is om hiermee de kwaliteit van zorg binnen de keten te verbeteren. In het portaal is hiervoor een speciaal TIM-formulier ingericht.
De nieuwe werkwijze is het resultaat van het samenwerkingsproject van de verenigde huisartsen in de regio (de RHOGO) en Tergooi MC. Er is nu een éénduidige procedure. En door de meldingen te verzamelen in één kwaliteitssysteem kunnen we trends bewaken en daarop inspelen.
TIM-formulier
Peter van der Molen, medisch manager kwaliteit en verbetering van Tergooi MC: ‘Het mooie van dit nieuwe TIM-formulier is dat de melding nu worden vastgelegd. Als we melding van de huisarts in behandeling wordt genomen krijgt deze een bericht. En bij de afhandeling van de melding krijgt de huisarts nu een terugkoppeling. Dat is bij meldingen van de huisarts naar Tergooi MC. En andersom werkt het ook.’
Meldingen vanuit Tergooi MC aan huisarts
Meldingen die medewerkers van Tergooi MC via een TIM-formulier doen bij een huisarts komen eerst bij de RHOGO terecht. Robert van 't Land, kwaliteitsadviseur van de RHOGO: ‘Wij halen dan de informatie op bij de desbetreffende huisarts en koppelen deze via het kwaliteitsportaal terug aan de medewerker van Tergooi MC.’
Structurele terugkoppeling
Huisarts Astrid Hertogh: ‘Voor de huisartsen van de RHOGO is de belangrijkste verandering dat er een structurele terugkoppeling gaat plaatsvinden vanuit Tergooi MC. Deze manier van incidenten melden in het kwaliteitsportaal is bedoeld om de zorg structureel te verbeteren. En natuurlijk blijft het daarnaast altijd goed om telefonisch intercollegiaal contact te hebben, zeker als het gaat om acute gevallen.’