Nieuws

16 dec. 2019

Polikliniek Pijngeneeskunde start met digitale PROMs

Als erkend en geregistreerd pijncentrum meten we onze kwaliteit van zorg. Ook onze beroepsvereniging (NVA) wil dat we dit doen. Vanaf 1 januari 2020 vervangen we de (oude) papieren vragenlijsten door een digitale vragenlijst (PROMs). De Patient Reported Outcome Measures (PROMs) is een set gevalideerde meetinstrumenten.

 

Kwaliteit meten en vergelijken kan alleen als de gegevens op dezelfde wijze worden ingevuld en verwerkt. Met de informatie uit de PROMs vergelijken pijnspecialisten – zowel lokaal als landelijk – de kwaliteit van hun zorg. Zij leren van elkaar en zijn transparant over de resultaten en effectiviteit van de behandelingen.

 

Gezondheid in kaart brengen

De PROMs zijn ook een belangrijk hulpmiddel om voorafgaand aan het eerste consult op de polikliniek Pijngeneeskunde de gezondheid van de patiënt in kaart te brengen. De vragenlijsten richten zich op het dagelijks functioneren en de kwaliteit van leven en gezondheid van de patiënt in relatie tot de pijnklachten.

 

Twee keer PROMs invullen

We nodigen onze patiënten op twee momenten uit om een vragenlijst (PROMs) in te vullen: de eerste keer voorafgaand aan het eerste consult (0-meting) en de tweede keer 120 dagen na het invullen van de eerste vragenlijst (1-meting).

 

Hoe gaat het praktisch in zijn werk?

Na de verwijzing via Zorgdomein ontvangt de patiënt een mail vanuit ons EPD met het verzoek een PROMS vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijst staat dan in het patiëntenportaal klaar op de persoonlijke pagina van de patiënt. In de e-mail staat een uitleg over het invullen van de vragenlijst.

Nadat de vragenlijst is ingevuld, beoordelen we de uitkomsten en nodigen we de patiënt uit voor een afspraak met de pijnspecialist.

 

Belangrijke wijziging

Een belangrijke wijziging is dat de afspraak pas wordt ingepland nadat de patiënt de vragenlijst heeft ingevuld. Zonder ingevulde vragenlijst wordt geen afspraak ingepland.